Terrain Awareness چیست؟

Terrain Awareness چیست؟

پرواز براساس توپوگرافی زمین
1401/4/13
0 نظر

Terrain Awareness

قابلیتی است که برخی نرم افزار های پرواز برای ثابت نگه داشتن فاصله پرنده از سطح زمین از آن استفاده میکنند. ثابت بودن ارتفاع پرواز در مناطقی کاربرد دارد که در محدوده ی پروازی تغییرات ارتفاع زیاد است . وجود این قابلیت باعث ثابت ماندن GSD در کل محدوده، جلوگیری از ایجاد گپ در مدل و همچنین صرفه جویی در زمان انجام این گونه پروژه ها خواهد شد. این نرم افزار ها با استفاده از DEM منطقه مسیر پرواز پرنده را به گونه ای تنظیم میکنند تا ارتفاع پرواز تعریف شده برای آن ها نسبت به زمین حفظ شود. اطلاعات DEM ی که این نرم افزار ها از ان ها استفاده میکنند از ماموریت srtm بدست آمده است.

SRTM

ماموریت Shuttle Radar Topography Mission که به اختصار به آن SRTM میکویند در سال 2000 میلادی توسط ناسا برای تهیه مدل رقومی زمین انجام شد. خروجی این ماموریت حاوی اطلاعات ارتفاعی با دو قدرت تفکیک 30 متر و 90 متر با پوشش حدودی 80 درصد از سطح زمین است. این اطلاعات کاربرد های بیشماری در علوم مرتبط با زمین دارند که یکی از آن ها همان طور که اشاره شد در اپلیکیشن های پرواز است.

فرض کنیم منطقه مورد نظر ما برای نقشه برداری به صورت زیر باشد :

مسیری که اکثر اپلیکیشن های پرواز طبق آن پرنده را هدایت میکنند مانند خط سیاه رنگ است یعنی پرنده سعی میکند ارتفاع خود را نسبت به ژئوئید ثابت نگه دارد چرا که فقط از GPS نصب شده روی خود استفاده می کند.همانطور که مشخص است در دو نقطه مشخص شده ارتفاع پرنده نسبت به زمین متفاوت خواهد بود. این متفاوت بودن باعث تفاوت GSD در دو نقطه خواهد شد. در صورتی که این اختلاف ارتفاع بسیار شدید باشد ممکن است پوشش طولی و عرضی تصاویر از بین برود و فرآیند Alingment انجام نشود که باعث ایجاد گپ در مدل خواهد شد.یک راه حل برای این مساله انجام چندین پرواز در جهت عمود بر شیب منطقه است که  باعث افزایش زمان اجرای پروژه خواهد شد.

راه حل دیگر استفاده از اپلیکیشن هایی است که قابلیت Terrain Awareness دارند که مسیر پرواز برای منطقه مورد نظر را این گونه طراحی میکنند :

در زیر به چند مورد از این اپلیکیشن ها اشاره می کنیم:

Drone Deploy

این اپلیکیشن برای ios و Android توسعه داده شده است استفاده از قابلیت Terrain Awareness در نسخه رایگان ان امکان پذیر است.

پس از طراحی پرواز کافیست گزینه Terrain Awareness را فعال کنید.

Map Pilot

این اپلیکیشن تنها برای ios توسعه داده شده است ولی استفاده از آن رایگان نیست.

پس از طراحی پرواز کافیست گزینه Terrain Aware را فعال کنید.

Drone Harmony

این اپلیکیشن برای ios و Android توسعه داده شده است

ابتدا طبق تصویر زیر بر روی Import terrain کلیک کنید

سپس منطقه مورد را انتخاب کنید تا داده های ارتفاعی آن دانلود شود

اکنون محدوده مد نظر را ترسیم کنید

در این قسمت محدوده  طراحی شده را میتوانید به صورت سه بعدی ببینید

با انتخاب پارامترهای پرواز مانند ارتفاع و پوشش های طولی و عرضی رن های پروازی به صورت اتوماتیک طراحی می شوند

منابع:

https://www.pix4d.com/

https://dronesmadeeasy.com/map-pilot

https://help.dronedeploy.com/hc/en-us

https://droneharmony.com/

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
فروشگاه