چرا پهپادهای ارزان قیمت و کند اوکراین در برابر اهداف روسی بسیار موفق هستند؟

چرا پهپادهای ارزان قیمت و کند اوکراین در برابر اهداف روسی بسیار موفق هستند؟

چرا پهپادهای ارزان قیمت و کند اوکراین در برابر اهداف روسی بسیار موفق هستند؟

.
1400/12/25
0 نظر

یکی از کارشناسان گفت: "این به معنای واقعی کلمه یک هواپیمای جنگ جهانی اول از نظر عملکرد است." این رادار نیست. مافوق صوت نیست. این یک کبوتر سفالی است - یک هدف آسان.

مقامات اوکراینی می گویند چیزی که شبیه یک بازی ویدیویی به نظر می رسید در واقع کار یک پهپاد کوچک و نسبتا ارزان ساخت ترکیه بود که تأثیر مرگبار شگفت انگیزی بر نیروهای روسیه داشته است.

یک مقام دفاعی ایالات متحده روز دوشنبه گفت که اوکراین از هواپیماهای بدون سرنشین Bayraktar TB2 ترکیه که می توانند بر فراز تانک ها و توپخانه پرسه بزنند و با شلیک موشکی بسیار دقیق آنها را نابود کنند، استفاده "شگفت انگیزی" کرده است. این مقام گفت که ایالات متحده در تلاش است تا به پرواز پهپادها کمک کند.

وزیر دفاع اوکراین در فیس بوک اعلام کرد که اوکراین محموله جدیدی از پهپادها را در ماه جاری دریافت کرده است. نگفت چندتا. مشخص نیست که آیا ایالات متحده تلاش هایی را برای تسهیل تامین پهپاد ترکیه یا سایر سامانه های مشابه به اوکراین، علاوه بر موشک های ضد تانک جاولین و ضد هوایی استینگر که ارائه می کند، انجام داده است یا خیر.

پیش از آغاز جنگ، کارشناسان نظامی پیش‌بینی کردند که نیروهای روسی برای مقابله با 20 پهپاد ترکیه مشکل چندانی ندارند. بایراکتارها با قیمت تک رقمی میلیونی، بسیار ارزان‌تر از پهپادهایی مانند U.S. Reaper هستند، اما همچنین بسیار کندتر و کوچک‌تر هستند و طول بال‌های آن به 39 فوت می‌رسد.

همانطور که اغلب در این جنگ اتفاق افتاده است، کارشناسان صلاحیت ارتش روسیه را اشتباه ارزیابی کردند.

دیوید همبلینگ، کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین مستقر در لندن، گفت: «دیدن این همه ویدیو از بایراکتارها که ظاهراً باتری‌های موشک‌های زمین به هوای روسیه را از بین می‌برند، کاملاً شگفت‌آور است.»

همبلینگ گفت که این گیج کننده است، زیرا پهپادها باید برای روس ها به راحتی از آسمان منفجر شوند - یا با پارازیت الکترونیکی غیرفعال شوند.

او گفت: «این به معنای واقعی کلمه یک هواپیمای جنگ جهانی اول از نظر عملکرد است. این یک موتور 110 اسب بخاری دارد. یواشکی نیست. مافوق صوت نیست. این یک کبوتر سفالی است - یک هدف آسان.»

همبلینگ گفت، اگر هیچ چیز دیگری نباشد، روس‌ها باید بتوانند پهپادها را با جت‌های جنگنده سرنگون کنند. اما بدون برتری هوایی، روسیه گشت هوایی رزمی منظم انجام نداده است. در مورد پارازیت الکترونیکی، یکی از اسرار تهاجم به اوکراین این است که چرا روس‌ها از آنچه کارشناسان معتقدند توانایی پیشرفته جنگ الکترونیکی آنهاست استفاده نکرده‌اند.

نکته پایانی این است که پهپادهای ترکیه همچنان در ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده در توییتر و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد وسایل نقلیه روسی را به گلوله می‌برند، بازی می‌کنند. اوکراینی ها حتی آنها را در آهنگ تمجید کرده اند. مقامات آمریکایی گفتند که مشخص نیست چه تعداد از آنها سرنگون شده اند، اما حداقل برخی از آنها موثر هستند.

همبلینگ گفت: «این گیج کننده است. این ممکن است بی کفایتی گسترده روس ها باشد. ممکن است اوکراینی‌ها تاکتیک‌های زیرکانه‌ای را کشف کرده باشند که می‌توانند از آنها استفاده کنند.»

این اولین بار نیست که بایراکتار نقش مهمی در یک درگیری مسلحانه ایفا می کند.

آذربایجان در سال 2020 از هواپیماهای بدون سرنشین کوچک ساخت ترکیه برای تأثیرات ویرانگر علیه ارتش ارمنستان استفاده کرد و به بن بست قاطع بر سر منطقه مورد مناقشه ای که سال ها ادامه داشت، پایان داد.

ویدئویی که آذربایجان منتشر کرده است نشان می‌دهد که پهپادها توپخانه‌ها، تانک‌ها و محل‌های نیرو را در محاصره سنگرهایی قرار می‌دهند که هیچ محافظتی در برابر مرگ آتشینی که از بالا می‌بارید، ندارد.

پهپادهای ترکیه همچنین تأثیر قابل توجهی در نبردها علیه تجهیزات نظامی ساخت روسیه در لیبی و سوریه داشتند.

این پهپادها توسط شرکت Baykar Technology که سلجوک بایراکتار، مدیر ارشد فناوری آن، داماد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است، تولید می شود.

همبلینگ گفت: «مطمئنم که فروش بسیار خوبی خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان استدلال کرده اند که نوع دیگری از سیستم تسلیحات بدون سرنشین حتی برای نیروهای اوکراینی مفیدتر خواهد بود: یک پهپاد موسوم به کامیکازه، وسیله نقلیه ای مملو از مواد منفجره که اساساً یک موشک هدایت شونده هوشمند است که مایل ها دورتر از هدف پرتاب می شود. دو شرکت اسرائیلی نسخه هایی از این پهپادها را می سازند، هاروپ و هیرو. ارتش ایالات متحده سیستمی به نام Switchblade را به میدان می‌آورد که نسخه بزرگ‌تر آن می‌تواند تانک‌ها را نابود کند. این سلاح برای صادرات به جز به بریتانیا تایید نشده است.

ترکیه که به دنبال حفظ روابط دوستانه با روسیه و غرب بوده است، در دسامبر 2020 توسط ایالات متحده به دلیل خرید سامانه های دفاع موشکی اس-400 روسیه تحریم شد. اردوغان روز دوشنبه از گفتن این موضوع که آیا ترکیه تسلیحات روسیه بیشتری خواهد خرید یا نه، خودداری کرد.

به گزارش رویترز، او روز دوشنبه در جریان بازدید از آلمان گفت: «در شرایط فعلی، صحبت در مورد آنچه که آینده نشان می دهد در حال حاضر زود است. ما باید ببینیم شرایط چه چیزی را به ارمغان می آورد. ما باید دوستی خود را با آقای زلنسکی و آقای پوتین حفظ کنیم.

منبع:google.com

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
فروشگاه