نحوه استفاده از پهپادهای نظامی و غیرنظامی در جنگ روسیه و اوکراین

نحوه استفاده از پهپادهای نظامی و غیرنظامی در جنگ روسیه و اوکراین

نحوه استفاده از پهپادهای نظامی و غیرنظامی در جنگ روسیه و اوکراین

.
1400/12/21
0 نظر

پهپادهای نظامی و غیرنظامی DJI به طور گسترده در اوکراین برای ناکام گذاشتن پیشروی نیروهای روسی دشمن استفاده می شوند. وزارت دفاع نه تنها از صاحبان پهپادهای غیرنظامی خواسته است تا از تجهیزات خود برای جنگ استفاده کنند، بلکه حملات زیادی با پهپادهای نظامی ساخت ترکیه وجود دارد. Dronewatch آخرین تحولات را مستند کرد.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی

وزارت دفاع اوکراین از ساکنان Kyiv که دارای پهپادهای غیرنظامی هستند خواسته است تا در توقف تهاجم روسیه کمک کنند. از خلبانان آموزش دیده پهپاد خواسته می شود به تیپی بپیوندند که حرکات دشمن را زیر نظر دارد. از دارندگان هواپیماهای بدون سرنشین با مهارت های پروازی کمتر درخواست می شود پهپادهای خود را تحویل دهند تا اپراتورهای مجرب بتوانند از آنها استفاده کنند.

این وزارتخانه جمعه گذشته، یک روز پس از آغاز تهاجم روسیه، این درخواست را در فیس بوک منتشر کرد. غیرنظامیان با عجله برای نبرد بسیج شدند. در انجام این کار، استفاده از فناوری مدرن، از جمله پهپادهای غیرنظامی DJI، اجتناب نمی شود.

«پهپاد داری؟ سپس آن را به یک خلبان با تجربه بدهید! یا می دانید چگونه با پهپاد پرواز کنید؟ به گشت مشترک با واحد 112 تیپ ویژه شهر Kyiv بپیوندید! وزارت دفاع نوشت « Kyiv خانه ماست، دفاع کردن یک وظیفه مشترک است. Kyiv در این زمان سخت به شما و هواپیمای بدون سرنشین شما نیاز دارد! #روسیه را متوقف کنید

از خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین پرسیده می شود که در کدام منطقه شهری واقع شده اند، آیا تجربه پرواز دارند، چه نوع پهپادی است، چند باتری دارند و آیا در ارتش خدمت کرده اند یا خیر.

هدف این است که از پهپادها برای به دست آوردن یک نمای هوایی از تحرکات نیروها و مواضع دشمن استفاده می شود تا ارتش اوکراین بتواند به طور مؤثرتری در زمین بجنگد.

همچنین می توان تصور کرد که پهپادها به مکانیسم هایی برای پرتاب مواد منفجره بر فراز مواضع دشمن مجهز شوند.

ناحیه پرواز ممنوع

اما سوال اینجاست که تا چه زمانی می توان از پهپادهای غیرنظامی DJI در نبرد با روس ها استفاده کرد. این احتمال وجود دارد که دولت چین درخواستی از طریق روسیه دریافت کند تا DJI را مجبور به ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سراسر اوکراین کند. در نتیجه، پهپادها از نظر تئوری دیگر نمی‌توانند پرواز کنند، مگر اینکه از آنها به‌صورت آفلاین استفاده شود و سیستم geofencing به‌روزرسانی‌ها را دریافت نکند. DJI قبلاً چند سال پیش چنین منطقه پرواز ممنوع ملی را در سوریه معرفی کرده بود.

یک منطقه پرواز ممنوع احتمالی در سراسر کشور می تواند توسط نیروهای مسلح اوکراین با تجهیز پهپادها به حالت های به اصطلاح NFZ دور بزند. حالت‌های NFZ قطعاتی از نرم‌افزار و/یا سخت‌افزار هستند که از دور زدن سیستم geofencing پهپاد اطمینان می‌دهند. از قضا، موثرترین مدهای NFZ امروزی توسط یک شرکت روسی به بازار عرضه می شود. در No Limit Dronez، دارندگان هواپیماهای بدون سرنشین از اوکراین می توانند به طور موقت درخواست هک نرم افزار رایگان NFZ کنند.

پرواز پهپادهای غیرنظامی DJI در اوکراین بدون خطر نیست

پرواز پهپادهای غیرنظامی DJI برای اپراتور بدون خطر نیست.

اگر نیروهای مسلح روسیه دارای سیستم‌های متحرک DJI AeroScope باشند، می‌توان مکان دقیق خلبان پهپاد را از هر پهپاد DJI در شعاع چند مایلی ردیابی کرد.

تجهیزاتی نیز وجود دارد که می تواند منبع سیگنال های رادیویی را تشخیص دهد. به عنوان مثال، بمب های دست ساز (IED) گاهی اوقات با استفاده از سیگنال های RF از راه دور منفجر می شوند.

برای جلوگیری از این امر، هر منبع مشکوک انتشار رادیویی ممکن است بلافاصله توسط روس ها شناسایی و از بین برود.

تحویل قطعات هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی

برای جلوگیری از تمام شدن باتری ها و قطعات یدکی ارتش، از شرکت های هواپیماهای بدون سرنشین و تامین کنندگان سایر کشورها برای تامین قطعات دعوت شده است.

به عنوان مثال، Jacob Cereteli، یک توسعه دهنده پهپاد از Kyiv ، در LinkedIn می نویسد:

به همه مخاطبینم در لهستان و سایر کشورها. اوکراین به حمایت شما نیاز دارد. برای پهپادها به قطعات کوچک نیاز داریم. باتری، سروو و غیره، آماده جمع آوری از مرز. هرکسی که میتونه در خرید کمک کنه لطفا به من اطلاع بده ما می توانیم بلافاصله پرداخت کنیم. اگر می توانید کمک کنید، شماره تلفن خود را از طریق DM برای من ارسال کنید.

پهپادهای نظامی

علاوه بر پهپادهای غیرنظامی DJI، پهپادهای نظامی نیز به طور گسترده توسط ارتش اوکراین مستقر هستند. ضبط های مختلفی در رسانه های اجتماعی دست به دست می شود که نشان می دهد کاروان های روسیه توسط پهپادهای مسلح Bayraktar TB2 مورد حمله قرار می گیرند. به عنوان مثال، گفته می شود یک تریلر با موشک های BUK در 100 کیلومتری شمال غرب Kyiv منهدم شده است.

این دستگاه از طریق اتصال ماهواره ای کنترل می شود و می توان آن را در فواصل بسیار دور مستقر کرد. این پهپاد می تواند به صورت مستقل از زمین بلند شود و فرود بیاید. این سیستم را می توان به بمب های لیزری مجهز کرد. ارتش اوکراین در مجموع دوازده فروند از این هواپیماها را در اختیار خواهد داشت. گفته می شود از این تعداد، حداقل دو مورد توسط روس ها سرنگون شده اند.

پهپاد مردمی

مشخص نیست که آیا «پهپاد مردمی» اوکراین هنوز مورد استفاده قرار می گیرد یا خیر، که برای آن کمپین تأمین مالی جمعی در سال 2014 آغاز شد. مناطق دونتسک و لوگانسک.

هدف این بود که حداقل بیست فروند هواپیمای بدون سرنشین شناسایی با پول شهروندان تامین شود. همانطور که در حال حاضر، در سال 2014 تمایل زیادی در میان ساکنان اوکراین برای حمایت از ارتش خود، نه تنها از نظر مالی، بلکه برای مثال، با ارائه خدمات و محصولات وجود داشت.

استقرار پهپادهای روسیه

ناگفته نماند که نه تنها ارتش اوکراین، بلکه ارتش روسیه نیز از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند. برای مثال، عکس‌هایی در توییتر از یک واحد روسی که یک DJI Mavic 2 برای جمع‌آوری اطلاعات استراتژیک از هوا داشت به اشتراک گذاشته شده است.

علاوه بر این، بدیهی است که روس‌ها از پهپادهای غیرنظامی DJI نیز در نبرد با واحدهای ارتش اوکراین استفاده خواهند کرد. در منطقه جدایی طلب دونباس، هواپیماهای بدون سرنشین مرگبار DIY قبلاً علیه سربازان اوکراینی در سال 2020 مستقر شده بودند، همانطور که در فیلم زیر مشاهده می شود.

جنگ سایبری

استقرار پهپادها رکن مهم استراتژی دفاعی دفاع اوکراین است. اما نبرد در اوکراین نیز تا حد زیادی به صورت آنلاین در جریان است. در سراسر جهان، افراد و شرکت ها متعهد به حمایت از مبارزه با ارتش روسیه هستند.

 

علاوه بر استفاده از رسانه های اجتماعی برای بسیج مردم، جنبش هکری Anonymous اعلام کرده است که جنگ سایبری را علیه دولت روسیه راه اندازی کرده است. Elon Musk دستور فعال سازی Starlink در اوکراین را داده است و گوگل اطلاعات ترافیک زنده را از Maps ممنوع کرده است زیرا روس ها ممکن است بتوانند از این مزیت استفاده کنند.

منبع: WWW.Dronewatch.eu

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
فروشگاه