واحد نقشه برداری نمایش نسخه اصلی

مدلسازی سه بعدی با استفاده از موبایل

.

408

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه سخت افزار و نرم افزار تلفن های هوشمند، امکان انجام بسیاری از اموری که در گذشته با استفاده از کامپیوتر ها قابل انجام بود، به وجود آمده است. حوزه ی فتوگرامتری هم از این قضیه مستثنی نیست. در گذشته انجام پروژه های فتوگرامتری مستلزم استفاده از دوربین های متریک گران قیمت بوده است اما امروزه با به وجود آمدن دوربین های با کیفیت غیرمتریک دیجیتال و همچنین امکان سلف کالیبراسیون از طریق مدل های ریاضی میتوان با دوربین های نصب شده بر روی تلفن های هوشمند نیز از طریق فتوگرامتری برد کوتاه به مدلسازی سه بعدی پرداخت. یک پروژه فتوگرامتری برد کوتاه از دو فاز تصویر برداری و پردازش تصاویر تشکیل میشود که همان طور که گفته شد امروزه با استفاده از دوربین های تلفن های هوشمند نیز می توان فاز تصویربرداری را انجام داد.(بسته به دقت و مقیاس مورد نظر در پروژه) در فاز پردازش معمولا از نرم افزار های تجاری مانند  Pix4D Mapper ، Agisoft Metashape ، 3D Survey و ... استفاده می شود. با مجهز شدن تلفن های هوشمند به پردازنده های قدرتمند، امکان پردازش هایی به مراتب سنگین تر فراهم شده است. تا کنون نرم افزارهای بسیاری برای تلفن های هوشمند توسعه داده شده است که هر دو فاز انجام یک پروژه ی فتوگرامتری برد کوتاه را بتواند بدون استفاده از کامپیوتر انجام دهد که البته تمامی آن ها محدودیت هایی دارند.  در این مقاله قصد داریم به چند نمونه از آن ها اشاره کنیم.
SCANN3D

این نرم افزار یکی از قدرتمند ترین نرم افزار ها در سیستم عامل اندروید است که با قابلیت های جذاب از صفر تا صد مدلسازی سه بعدی از طریق فتوگرامتری را انجام می دهد. خروجی مدل سه بعدی حاصل از این نرم افزار قابلیت استفاده در بسیاری از نرم افزار های این حوزه را دارد همچنین از خروجی های آن میتوان در فضای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی استفاده کرد.
3D Live scanner

این اپلیکیشن یک ابزار حرفه ای برای مدلسازی سه بعدی است که از آن میتوان برای مدلسازی اشیا، محیط داخلی، محیط خارجی و صورت انسان استفاده کرد. خروجی های آن از کیفیت بالایی برخوردار است و با فضای واقعیت افزوده سازگاری مناسبی دارد.
3D Scanner Pro

با استفاده از این اپلیکیشن شما می توانید هر شی ای در دنیای واقعی را به مدل سه بعدی تبدیل کنید. 3D Scanner تلفن هوشمند شما را به یک اسکنر سه بعدی تبدیل میکند. کافیست شی مورد نظر را انتخاب کنید و با چرخیدن دور آن از آن عکس و یا ویدیو بگیرید .
Qlone 3D scanner

Qlone 3D Scanner یکی از دقیق ترین اپلیکیشن ها در این حوزه است که برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios توسعه داده شده است. دلیل دقیق تر بودن آن نسبت به سایر رقبای خود استفاده از یک صفحه کدگذاری شده است که شی مورد نظر روی آن قرار میگیرد . این صفحه به بهبود دقت مدل سه بعدی کمک میکند.
صفحه کد گذاری شده اپلیکیشن Qlone 3D Scanner